Publicaties

Over de geschiedenis van kasteeldomeinen het Hamel zijn twee studies verschenen, beide uitgegeven door de Stichting. Deze publicaties kunnen bij de Stichting verkregen worden via mail naar info@stichting-demoffarts.be.

S. Zeischka, Burgerij op de buiten. De familie van Willigen en het West-Limburgse platteland, 2012, 218 p, kleurenillustraties

Burgerij op de buiten. De familie van Willigen en het West-Limburgse platteland

Dit boek behandelt de geschiedenis van de familie van Willigen en het Hamel in de periode 1850-1918, waarbij de relatie tussen de familie en de maatschappelijke context van het negentiende-eeuwse Limburgse platteland centraal staat. In een viertal hoofdstukken worden achtereenvolgens de maatschappelijke verhouding in Lummen en omgeving, de geschiedenis van de familie, haar politieke activiteiten en de transformatie van het Hamel van boerderij tot kasteeldomein diepgaand behandeld. Een appendix is gewijd aan het nog bestaande erfgoed dat in verband staat met de familie van Willigen.

Het boek kost 25 € (incl. BTW) en bevat zowel de Nederlandstalige als de Franstalige versie van de tekst. Eventuele verzendingskosten worden extra aangerekend.

A. de Moffarts en R. Nijssen, Kasteel Het Hamel in Lummen, 2003, 34 p, kleurenillustraties

Kasteel Het Hamel in Lummen

Deze publicatie beschrijft de geschiedenis van het Hamel en zijn eigenaars door de eeuwen heen, vanaf de eerste vermelding tot de tweede helft van de twintigste eeuw.

De brochure is te verkrijgen voor 7 € (incl. BTW). Eventuele verzendingskosten worden extra aangerekend.