De Stichting

Stichting Museum Moffarts – Museum of Arts (kortweg Stichting de Moffarts) is een stichting van openbaar nut, met zetel op kasteeldomein het Hamel te Lummen.

Ze werd opgericht in 1997 door barones Marie-Louise de Moffarts, die haar nalatenschap bij testament aan de nieuwe Stichting overmaakte.
Ook haar broer baron André, de laatste kasteelheer van het Hamel, wees bij zijn overlijden in 2004 zijn erfenis aan de Stichting toe.

De Stichting heeft als doel om het culturele patrimonium en erfgoed dat haar door de stichters is toevertrouwd, in de eerste plaats het Hamel,
te bewaren voor volgende generaties.

In bijkomende orde en binnen de perken van haar middelen organiseert of steunt ze culturele initiatieven en projecten rond onderwerpen als adelsgeschiedenis, genealogie of heraldiek.